امروز پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403

Thursday 09 May 2024

سندرم شلوار تنگ؛ بلایی که بر سر زنان می آورد

1401/07/28
کد خبر : 14506
دسته بندی : فرهنگی و هنری
تعداد بازدید : 51 نفر

هرچند ممکن است خنده دار به نظر برسد، اما سندرم شلوار تنگ که به آن سندرم جین چسبان هم میگویند، یک مسئله ی واقعی است که در اصطلاح علمی به آن مرالژی پارستتیکا میگویند و در آن، اعصاب محیطی گرفتار میشوند.  
 
پوشیدن جین خیلی تنگ میتواند سبب تشدید علائم ریفلاکس معده و دیگر علائم فتق هیاتال شود. وقتی کمربند را خیلی سفت میبندید، فشار وارد بر معده افزایش یافته و درد و ریفلاکس اسید ایجاد میکند؛ شلوارهای تنگ نیز دقیقاً همین کار را میکنند.
 
تقلای زیاد و نشستن و برخاستن های مکرر با جین تنگ و چسبان باعث آسیب به عصبهای تیبیال و پرینئال در پا شده و تورم زیادی هم ایجاد شده بود. این علائم سبب عارضه ای به نام سندرم کمپارتمان میشوند.
 
هرچند ممکن است خنده دار به نظر برسد، اما سندرم شلوار تنگ که به آن سندرم جین چسبان هم میگویند، یک مسئله ی واقعی است که در اصطلاح علمی به آن مرالژی پارستتیکا میگویند و در آن، اعصاب محیطی گرفتار میشوند. در این عارضه، عصب پوستی خارجی ران که از شکم به رانها میرود گیر میافتد. گزگز، بیحسی و احساس سوزش در قسمت بیرونی ران از علائم این سندرم میباشد. به این عارضه، سندرم گزگز ران یا سوزش ران هم میگویند و تشخیص آن نیز راحت نیست. مرالژی پارستتیکا به دلیل چاقی و البته پوشیدن لباسهای تنگ و چسبان ایجاد میشود و گاهی افراد دچار دیابت نیز آن را تجربه میکنند.
 
ضمناً وقتی که باردار هستید، پوشیدن لباس تنگ در ناحیه ی شکم نیز مضر است. تحقیقات نشان میدهند خانمهای باردار نیز در معرض سندرم جین چسبان قرار دارند.
 
شلوارهایی که بیش از حد تنگ هستند، میتوانند باعث ایجاد حساسیت (اصطکاک) پوست و رطوبت بیش از حد از عرق کردن شود و این باعث میشود که قارچ و باکتری رشد کنند و ممکن است میل جنسی را نیز کاهش دهد.
 
پوشیدن شلوارهای تنگ و چسبان، مانع تنفس پوست و جریان هوا و گردش خون مناسب میشود. در تابستان و حین ورزش که زیاد عرق میکنید، اصلاً نباید شلوارهای تنگ بپوشید.
 
علاوه بر اینها، پوشیدن جین های تنگ و چسبان با موارد زیر ارتباط دارد:. واژینوز باکتریال (عفونت واژن). حساس شدن واژن. عفونتهای قارچی
 

مشکلاتی باورنکردنی به علت پوشیدن شلوارهای تنگ

 

مشکلات مفصل و کمردرد

 
پوشیدن شلوار تنگ میتواند ریتم طبیعی بین پایین کمر و لگن را به هم بزند و تأثیر منفی بر وضعیت بدنتان بگذارد.   پوشیدن جینهای تنگ و چسبان موجب خم شدن زیاد از حد پایین کمر شده و این میتواند بافت همبند فاسیا را بیش از اندازه کشیده کرده و فشار وارد بر دیسکها را افزایش دهد.
 
محققان نتیجه گرفتند که پوشیدن شلوار تنگ میتواند با ایجاد حرکات غیرنرمال و وضعیت نامناسب در پایین ستون فقرات و لگن، سبب اختلالات عضلانی اسکلتی شود.
 

سبب آهسته شدن روند هضم غذا میشود

 
زمانی که پتلون و کمربند شما تنگ باشد، به شکم شما اجازه منبسط شدن را نمیدهد. پس از غذا خوردن معده اسید پخش میکند و نیاز است که برای هضم غذا معده فضای بزرگتر داشته باشد؛ از اینرو لباس تنگ مانع هضم عادی غذا میشود.
 

عفونت دستگاه ادراری

 
عفونت دستگاه ادراری زمانی اتفاق میفتد که باکتریها به مجرای ادراری وارد شوند (زمانیکه ترشح دارید). این باعث درد و بیشتر اوقات خونریزی هنگام ترشح و تکرر ادرار شود.
 
عفونت دستگاه ادراری باید با آنتی بیوتیک (تجویز لازم) درمان شود، بنابراین اگر فکر میکنید یکی از این علائم را دارید، به پزشک مراجعه کنید. اگر عفونت دستگاه ادراری درمان نشود، میتواند به کلیهها گسترش یابد.
 

ولوودینیا

 
ولوودینیا یک اختلال درد تناسلی (ناحیه خارجی دستگاه تناسلی زنان) است که باعث سوزش، خارش و حساسیت طولانی مدت میشود. اگر شما هریک از این علائم را احساس میکنید، خصوصا هنگام رابطه جنسی، ادرار کردن، قرار دادن تامپون و یا پوشیدن لباس چسبناک حتما به پزشک مراجعه کنید.
 
آنها با انجام آزمایشهایی علت درد را تشخیص میدهند و بهترین نوع درمان را تعیین میکنند که ممکن است شامل داروهای ضد انعقادی، ضد افسردگی، افیون و یا کرم موضعی باشد. زنانی که چهار بار در هفته یا بیشتر، شلوارهای تنگ و چسبان میپوشیدند در مقایسه با خانمهایی که هرگز شلوارهای تنگ نمیپوشیدند، دو برابر بیشتر مستعد ابتلا به والوودینیا بودند.
 

مشکلات پوستی

خیلی از افراد در محل کار یا مهمانیها جین تنگ میپوشند. پوشیدن جین چسبان برای ساعتهای طولانی بر پوست نیز اثر میگذارد، زیرا پارچهی جین، ضخیم است و به پوست میچسبد. در این حالت هوا به پوست نمیرسد و ممکن است دچار خارش و قرمزی شوید. ضمناً اصطکاک جین با پوست همراه با عرق، سبب عرقسوز شدن خواهد شد.
 

منابع: نمناک، دلگرم، سلامت نیوز

گردآوری: بخش سلامت آفتاب


لینک کوتاه :
https://kollbe.ir/article/show/14506
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

بیشتر بدانید
بیشتر بدانید
بیشتر بدانید
با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید