امروز پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403

Thursday 09 May 2024

فواید انگور؛ چیزهایی که نمیدانستید

1401/07/28
کد خبر : 14511
دسته بندی : فرهنگی و هنری
تعداد بازدید : 81 نفر

حتی دانه های ریز انگور نیز مفیدند و از بیماریهای چشمی ناشی از دیابت پیشگیری میکنند. عصاره ی دانه ی انگور نیز مملو از آنتی اکسیدان است و نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارد. انگور باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و نیز کنترل دیابت میشود.
 

حقایق مهم درباره خواص انگور

مواد مغذی موجود در انگور میتواند به محافظت در برابر سرطان، مشکلات چشم، بیماریهای قلبی عروقی و سایر شرایط سلامتی کمک کند.
رسوراترول یک ماده مغذی مهم در انگور است که خاصیت انگور را چند برابر میکند.
انگور منبع خوبی از فیبر، پتاسیم و انواع ویتامینها و مواد معدنی دیگر است.
حتی افراد مبتلا به دیابت اگر با یک برنامهریزی متناسب از انگور استفاده کنند میتوانند بخوبی از فواید انگور بهره مند شوند.

خواص انگور در درمان سرطان

انگور حاوی آنتی اکسیدانهای قدرتمندی است که به پلی فنول معروف است. این آنتی اکسیدانها خاصیت ضد التهابی  دارند و میتوانند از رشد سلولهای سرطانی جلوگیری کنند. یکی از این آنتیاکسیدانها رسوراترول است که در پوست انگورهای قرمز یافت میشود.  مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که رسوراترول قادر به کندی یا جلوگیری از رشد تومورها در لنف، کبد، معده، پستان، روده بزرگ، پوست و لوسمی باشد.
 
یکی دیگر از ضدالتهابهای طبیعی که برخی از خواص انگور را ایجاد میکند، کوئرستین فلاونوئید است. مطالعات نشان داده اند که این ماده نیز میتواند به جلوگیری یا کند شدن رشد سرطان کمک کند. خاصیت انگور؛  به خاطر مقدار زیادی از ترکیبات آنتی اکسیدان قوی است. آنتی اکسیدانهای آن به فواید انگور اضافه کرده و از شما در برابر بیماریهای قلبی محافظت کرده، قند خون را کاهش میدهند و از بروز و یا پیشرفت سرطان جلوگیری میکنند.
 

انگور کلسترول را کاهش میدهد

خاصیت انگور؛  میزان در کاهش جذب کلسترول در بدن به خاطر ترکیبات مغذی موجود در آن است و از این طریق از بدن در برابر افزایش خطرناک سطح کلسترول محافظت میکند. در یک تحقیق که بر روی ۶۹ فرد با کلسترول بالا انجام شد، به این صورت که برای هشت هفته، هر روز مقدار ۳ فنجان انگور قرمز به افراد داده شد؛ در پایان این تحقیق مشاهده شد که میزان کلسترول مضر در هر فرد به میزان محسوسی کاهش یافت. همین آزمایش این بار برای بررسی خواص انگور سفید؛  تکرار شد، اما نتایج به دست آمده نشان داد که انگور سفید چنین تاثیری بر کاهش کلسترول مضر بدن ندارد.
 

تقویت استخوانها

یکی از خواص انگور تقویت استخوانهاست. انگور منبع بینظیری از ریزمغذیهایی، چون مس،  آهن و منگنز است و وجود تمامی این ریزمغذیها برای تشکیل و استحکام استخوان مهم هستند. افزودن انگور به رژیم غذایی روزانه، جلوی بروز مشکلات مربوط به افزایش سن، ازجمله پوکی استخوان را میگیرد. وجود منگنز در بدن بینهایت ضروری است و به سوخت و ساز پروتئین، کلاژن سازی و عملکرد سیستم عصبی کمک میکند.
 

درمان میگرن

درمان میگرن یکی دیگر از خواص انگور است. آب انگور رسیده، درمان خانگی مهمی برای میگرن به حساب میآید. برای درمان میگرن باید صبحها کمی آب انگور خالص و بدون ترکیب با آب معمولی، نوشید. آب انگور و عصاره ی دانه ی انگور سردردهای میگرنی را درمان میکنند. سردردهای میگرنی دلایلی مختلفی مانند عدم تعادل شیمیایی بدن، خواب کم، تغییرات آب و هوایی یا کمبود مواد مغذی در بدن میتواند داشته باشد. آنتی اکسیدانهای این میوه به درمان دردهای میگرنی میپردازد.
 

محافظت از سلامت مغز

مطالعات دانشمندان سوئیسی نیز نشان داده که رسوراترول محافظ سلامت مغز است. رسوراترول پلاکتهای آسیب دیده مغزی و رادیکالهای آزاد مرتبط با ابتلا به بیماری آلزایمر را خنثی میکند. رسوراترول جریان خون به مغز را نیز افزایش داده و به بهبود پاسخهای ذهنی ما کمک میکند.
 

جلوگیری از آب مروارید

انگور و عصاره انگور سرشار از مواد آنتی اکسیدان، بتاکاروتن، لوتئین و زآگزانتین است و همه این مواد در تقویت بینایی و سلامت چشم انسان و فرآیند بینایی نقش مهمی ایفا میکنند. وجود این ترکیبات در انگور سبب میشود که مصرف منظم انگور از بیماریهای چشمی همچون آب مروارید و کاهش بینایی بر اثر افزایش سن جلوگیری نماید.
 

تاثیر فواید انگور در درمان دیابت

هر فنجان انگور ۲۳ گرم قند را در خود دارد که به همین خاطر میتواند گزینه ی خوبی برای افراد مبتلا به دیابت باشد.
این میوه شاخص گلیسمی پایین ۵۳ را دارد و همین عدد نشان میدهد که خواص انگور،  میتواند سرعت خوبی در بالا بردن میزان قند خون داشته باشد.
 
علاوه بر این، خاصیت انگور میتواند باعث بالا بردن میزان قند خون شود. در یک آزمایش که بر روی ۳۸ مرد به مدت ۱۶ هفته انجام شد، کسانی که مقدار دقیق ۲۰ گرم انگور را هر روز دریافت کرده بودند، افزایش سطح قند خون را تجربه کردند.
 
علاوه بر نکات گفته شده، تحقیقات نشان داده اند که رسوراترول میزان حساسیت بدن به انسولین را افزایش میدهد که به کمک آن بدن میتواند از گلوکز بهتر استفاده کند و در نتیجه سطح قند خون را کاهش دهد. رسوراترول همچنین میتواند تعداد گیرنده های گلوکز در غشای سلول را افزایش دهد که میتواند روی سطح قند خون، اثر مثبتی داشته باشد. کنترل سطح قند خون در طول زمان میتواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد و به همین علت خاصیت انگور؛  در این زمینه از اهمیتی حیاتی برخوردار است.
 

فواید انگور در تقویت حافظه، تمرکز و خلق و خو

تا اینجا خواص انگور؛ در پیشگیری از بیماریها و تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن را بررسی کردیم، اما جالب است بدانید خوردن انگور؛  میتواند فواید بسیاری برای سلامتی مغز و تقویت حافظه داشته باشد.
 
در یک آزمایش ۱۲ هفته ای، به ۱۱۱ فرد میانسال سالم روزانه ۲۵۰ میلی گرم از مکمل انگور داده شد. در نتایج آزمونهایی گرفته شده از این افراد مشخص شد که خاصیت انگور،  بر بهبود توجه، حافظه و مهارتهای زبانی، تاثیر قابل توجهی دارد.
 
همانطور که قبلا اشاره کردیم، بخش زیادی از خواص انگور؛  به خاطر رسوراترول موجود در آن است و این ماده میتواند از ابتلا به آلزایمر پیشگیری کند.
 

فواید خوردن انگور برای لاغری

انگور علاوه بر طعم و عطر شیرین و آبدار خود، مواد غذایی بالایی دارد که میتواند بدن را به خوبی تامین کند؛ با این وجود انگور کالری کمی دارد و تقریبا بدون چربی است. این نکته به این معناست که افزودن انگور به رژیم غذایی میتواند به کاهش وزن کمک کند. علاوه بر این به خاطرآنتی اکسیدان موجود در آن میتواند سوخت و ساز بدن را افزایش داده و فیبر اشباع شده ی کمی را به بدن ارائه دهد.
 
با وجود اینکه انگور برای لاغری مفید است، اما میزان بالای قند موجود در آن موضوعی است که نباید فراموش شود. هر ۱۰۰ گرم انگور مقدار ۶۷ تا ۷۱ کالری و ۱۶ گرم قند دارد؛ به همین خاطر مصرف مکرر آن ایده ی خوبی نیست.  
 

درمان یبوست

انگورها برای درمان یبوست و برطرف کردن آن، بسیار مؤثرند. آنها در دسته ی خوراکیهای ملین قرار دارند، زیرا حاوی اسید ارگانیک، قند و سلولز هستند. همچنین با تنظیم عملکرد ماهیچه های روده و معده، یبوست مزمن را درمان میکنند. انگورها غنی از فیبرهای نامحلول هستند و پس از مصرف، هنگام عبور از مجرای گوارشی دست نخورده باقی میمانند. وقتی حجم فیبر افزایش مییابد، تشکیل مدفوع و خروج آن از بدن به راحتی انجام میشود. اما هنگام وجود مدفوع آبکی یا اسهال، از مصرف انگور باید پیشگیری کرد. فیبر نامحلول نمیتواند آب مدفوع را به خود جذب و آن را خشک کند. انگور، فیبر محلول چندانی ندارد.

منابع: ایرنازندگی، چطور، گلدنهال، سرزمین زیبایی









برچسب ها :
# فواید انگور

لینک کوتاه :
https://kollbe.ir/article/show/14511
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

بیشتر بدانید
بیشتر بدانید
بیشتر بدانید
با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید