امروز پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403

Thursday 09 May 2024

فواید منحصر به فرد کتابخوانی برای زندگی و مغز

1401/07/28
کد خبر : 14508
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 57 نفر

یک پژوهش با به کارگیری بیش از ۳۶۰۰ شرکت کننده نشان داد مطالعهی کتاب میتواند طول عمر و امید به زندگی را افزایش دهد. کتابخوانها در مقایسه با کسانی که اهل مطالعه نیستند، در یک دورهی ۱۲ ساله با ۲۰ درصد کاهش خطر مرگ مواجه شدهاند.
 
مطالعه کردن اهمیت بسیار بالایی دارد، زیرا میتواند سلامت ذهنی، روحی، عاطفی و جسمی را بهبود ببخشد و همچنین آرامشبخش و تقویت کننده ی کارکرد مغز هم به شمار برود. افزون بر این، اگر به همراه دیگران، به ویژه کودکان مطالعه کنید، میتوانید رابطه ی قویتری با آنها داشته باشید. کتاب خواندن مغز را طوری تحریک میکند که تماشای تلویزیون یا گوش دادن به رادیو نمیتونه اینکارو انجام بدهد، چون مغز درگیر شده و اصطلاحا ورزش میکند.  
 
امروزه، مطالعه ی ما به خواندن آخرین پستهای فیسبوک و توئیتر محدود شده است. بسیاری از ما، آخرین باری را که کتاب خوانده ایم، به یاد نمیآوریم. اما باید بدانید که مطالعه ی روزانه فواید بسیار زیادی دارد که ما با ترک مطالعه، از مزایای فوق العاده ی آن بی بهره میمانیم.
 
در ادامه، چند مورد از فواید کتاب و کتابخوانی را با هم مرور میکنیم:
 

افزایش آرامش و کاهش استرس

اگر در زندگی روزمره استرس زیادی را تجربه میکنید، کتاب بخوانید. تحقیقات انجامشده در سال ۲۰۰۹ در دانشگاه ساسکس (Sussex) نشان داد که مطالعه کردن، مؤثرترین روش برای مقابله با استرس است. کتاب خواندن حتی از فعالیتهای محبوبی مانند گوش دادن به موسیقی، لذت بردن از یک فنجان چای یا قهوه و قدم زدن، در حفظ آرامش هنگام مواجهه با مشکلات و مقابله با استرس بسیار مؤثرتر است.
 
فرقی نمیکند که چقدر یا چرا استرس دارید. غرق شدن در دنیای یک کتاب خوب، حال و هوای شما را عوض میکند. یک رمان خوب شما را به دنیای دیگری میبرد و یک مقاله ی درگیرکننده و جذاب، حواس شما را از مشکلات و ناراحتیهای فعلیتان پرت میکند و موجب آرامش میشود.
 

افزایش حس درک و همدردی

مطالعه میتواند میزان حس درک و همدلی شما را افزایش دهد و باعث شود شما خود را جای دیگران بگذارید و درک بهتری از زندگی و مشکلات مردم گوناگون داشته باشید.
 
یک نظرسنجی از ۲۱۳ دانشجوی رشته های پزشکی به این نتیجه رسید که کتاب خواندن در اوقات فراغت به پیشرفت در کار و حرفه منجر شده و همچنین حس همدردی را در شرکت کنندگان افزایش داده است. افزون بر این، دانشجویان خاطر نشان کرده اند که مطالعه در اوقات فراغت توانسته کاهش استرس، بهبود مهارت اندیشیدن و ارتباط برقرار کردن، و درک بهتر از قشر ضعیف و اقلیت جامعه را در پی داشته باشد.
 

مهارتهای تفکر انتقادی را توسعه میدهد

یکی از مزایای اصلی خواندن کتاب توانایی آن در ایجاد مهارت تفکر انتقادی است. به عنوان مثال، خواندن یک رمان رمز و راز ذهن شما را باز میکند. مهارتهای تفکر انتقادی هنگامی که به تصمیم گیریهای روزمره میرسد، بسیار مهم است. خواندن نیاز فردی به پردازش اطلاعات را بهبود میبخشد. هرچه بیشتر بخوانید، درک شما عمیقتر خواهد شد.
 

بهبود خواب

پژوهشگران همچنین بر این باورند که کتاب خواندن و مطالعه پیش از خواب، با خواب طولانی و باکیفیتتر همراه خواهد بود. پدر و مادر ۶۲ کودک، که کموبیش ۴ سال سن داشتند، پرسشنامهای را درباره ی میزان مطالعه پیش از خواب و سایر کارهای متغیر هنگام خواب پر کردند. داده ها نشان میدهند مطالعه پیش از خواب به طور قابلتوجهای با مدت زمان طولانیتر خواب شبانه همراه است و مطالعه ی بیشتر هنگام به خواب رفتن هم میتواند کیفیت خواب را در میان کودکان پیش دبستانی افزایش دهد.
 

مقابله با افسردگی با مطالعه ی کتابهای خودیاری

مطالعه ی کتابهای خودیاری یا Self-help میتواند نقش مؤثری در بهبود زندگی افراد داشته باشد. یک تحقیق در مجله ی PLOS ONE منتشر شده است که نشان میدهد خواندن کتابهای خودیاری یا کتابدرمانی، همراه با جلسات حمایتی که نحوه ی استفاده از کتابها را توضیح میدهد، پس از یک سال موجب کاهش سطح افسردگی میشود.
 
کریستوفر ویلیامز با توجه به تحقیقات انجام شده در این باره گفت: «ما در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدیم که مطالعه ی چنین کتابهایی، تأثیرات بالینی قابل توجهی در روند بهبود افسردگی دارد و یافتههای ما بسیار دلگرمکننده هستند. افسردگی باعث تضعیف انگیزه ی افراد میشود و این باور را ایجاد میکند که تغییر برای چنین افرادی غیرممکن است.»
 

گسترش دایره ی لغات

این مورد هم در تناسب با موردی که پیشتر اشاره کردیم قرار دارد. هرچه بیشتر کتاب بخوانید با کلمات جدیدتر و بیشتری مواجه میشوید و ناخودآگاه از آنها بیشتر در مکالمات روزمره ی خود استفاده میکنید. داشتن فن بیان و بلاغت در گفتار، در زمینه های حرفه ای و شغلی کمک بسیار بزرگی به شما خواهد کرد. اینکه بدانید میتوانید در سطح بالا و با اعتماد به نفس بیشتری صحبت کنید،  عزت نفس شما را افزایش میدهد.
 
در مسائل مربوط به شغل و حرفه تان هم اگر فردی اهل مطالعه و دارای فن بیان عالی باشید و درمورد موضوعات مختلف آگاهی نسبی داشته باشید، امکان ارتقای شغلی شما بیشتر و سریعتر فراهم میشود. در مقابل، کسانی که دامنه ی لغات محدودی دارند و اطلاعات کمی از پیشرفتهای علمی و وقایع روز دارند، فرصت ارتقای شغلی را از خود میگیرند.
 
خواندن کتاب برای یادگیری بهتر زبانهای جدید هم بسیار حیاتی و مهم است. زبان آموزی که با کلمات بیشتری در محتواهای مختلف درگیر باشد، دامنه ی لغات وسیعتری دارد و در خواندن و نوشتن فصیحتر است.
 

افزایش طول عمر

پژوهشها خبر از پیوند میان مطالعه و افزایش طول عمر میدهند. با توجه به یک مطالعه که در مجله ی «Social Science and Medicine» چاپ شده، کتاب خواندن به بالا رفتن میزان عمر و کاهش خطر مرگ کمک میکند. البته جای تعجبی هم نیست! کاهش استرس، بهبود خواب و تقویت کارکرد مغزی، همه و همه از بهترین فواید کتاب خواندن به شمار میروند که با داشتن زندگی سالم و عمر درازتر همراه هستند.
 

شما را باهوشتر میکند

پژوهشی که در مجله ی «Advances in Child Development and Behavior» چاپ شده، نشان میدهد مطالعه یا حتی نگاه کردن به نوشته های گوناگون میتواند دایره ی واژگان، دانش عمومی و مهارتهای سخنوری را افزایش دهد. همچنین به افزایش دانش شما نسبت به جهان و مهارتهای استدلال انتزاعی هم کمک میکند.
 
احتمالا بهترین راهکار برای پا گذاشتن به جهانی نو، یادگیری یک موضوع تازه، آغاز یک سرگرمی جدید یا گسترش دانش خود درباره ی جامعه و مشکلات آن، این است که کتاب بخوانید. بنابراین، تنها با خواندن چند برگ در روز دانش خود را بیشتر کنید و همچنین هوش خود را افزایش دهید. شواهدی وجود دارند که نشان میدهند مطالعه کردن و خواندن کتابهای گوناگون میتواند به کاهش استرس، بهبود کیفیت خواب، تقویت کارکرد مغزی، بهتر کردن خلق وخو و حتی باهوشتر شدن شما کمک کند.
 
امروزه مطالعه دارای محبوبیت بسیار بالایی است. این موضوع مهمی هم به شمار میرود و میتواند سلامت ذهنی، روحی، عاطفی و جسمی شما را بهبود ببخشد و همچنین آرامش بیشتری وارد زندگیتان کند. فرقی ندارد چه چیزی بخوانید، در هر صورت میتوانید از فواید مطالعه کردن بهره مند شوید. به جای تلویزیون دیدن و کار کردن با گوشی و کامپیوتر، یک کتاب کاغذی دست بگیرید و آن را برگ بزنید. خواندن کتاب در صبح میتواند روزتان را شادابتر کند و مطالعه پیش از خواب هم به داشتن خوابی آرام و باکیفیت کمک خواهد کرد. بنابراین، از این پس تلاش کنید وقت بیشتری را برای خواندن در نظر بگیرید تا به آسانی به جنگ با مشکلات روحی رفته و عمر خود را هم افزایش دهید.
 
البته یادتان باشد اگر شبها یا پیش از خواب میخواهید مطالعه داشته باشید، باید کتابهای کاغذی را در اولویت قرار دهید و تا جای ممکن به سراغ نسخه های الکترونیکی نروید. برخی پژوهشها درباره ی مقایسه ی تأثیر کتاب خواندن با استفاده از گوشی و تبلت در برابر کتابهای کاغذی صورت گرفته اند. اگرچه برخی از آنها هیچ تفاوتی میان این دو روش کتابخوانی پیدا نکرده اند، ولی یک مطالعه که در مجله ی «Sleep Medicine» چاپ شد، نشان داد کتاب خواندن با استفاده از تبلت منجر به کاهش حس خوابآلودگی میشود و در واقع خوابتان را میپراند.

منابع: دیجی کالا، نمناک، چطور

گردآوری: آفتاب





برچسب ها :
# کتابخوانی

لینک کوتاه :
https://kollbe.ir/article/show/14508
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

بیشتر بدانید
بیشتر بدانید
بیشتر بدانید
با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید