امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403

Monday 20 May 2024

همه چیز درباره آروماتراپی یا رایحه درمانی

1401/07/28
کد خبر : 14503
دسته بندی : فرهنگی و هنری
تعداد بازدید : 25 نفر

عطرهای آرام بخش میتوانند به طور مستقیم بر آمیگدال و هیپوکامپ، دو ساختار مغز که با تجربه حافظه و احساسات شما ارتباط دارند، تاثیر بگذارد. به همین دلیل است که آروماتراپی میتواند بر چیزی بیشتر از احساس بو، برای ما تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، اسطوخودوس معمولا به عنوان یک روغن آرام بخش در نظر گرفته میشود؛ و تصور میشود روغن رزماری و لیمو بیشتر تحریک کننده است.
 
برنامه های آروماتراپی شامل ماساژ، استعمال موضعی و استنشاق است. با این حال کاربران باید توجه داشته باشند که محصولات "طبیعی" نیز مواد شیمیایی هستند و در صورت استفاده نادرست از آنها میتوانند خطرناک باشند. مهم است که هنگام استفاده از روغنهای اساسی توصیههای یک متخصص آموزش دیده را رعایت کنید.
 

استفاده از آروماتراپی

 
آروماتراپی معمولاً از طریق استنشاق یا به عنوان یک کاربرد موضعی استفاده میشود.  
 
استنشاق: روغنها با استفاده از ظرف دیفیوزر، اسپری یا قطرات روغن، درون هوا تبخیر میشوند یا مثلاً در حمام بخار نفس میکشند.
 
جدا از بوی دلپذیر، روغنهای آروماتراپی میتوانند ضد عفونی کننده تنفسی، تسریع کننده و مزایای روانشناختی داشته باشند. استنشاق روغنهای اساسی باعث تحریک سیستم بویایی، بخشی از مغز، از جمله بینی و مغز میشود.  مولکولهایی که وارد بینی یا دهان میشوند به ریهها منتقل میشوند، و از آنجا به قسمتهای دیگر بدن میروند.
 
با رسیدن مولکولها به مغز، آنها بر سیستم لیمبیک تأثیر میگذارند، که با احساسات، ضربان قلب، فشار خون، تنفس، حافظه، استرس و تعادل هورمونها در ارتباط است. از این طریق، روغنهای اساسی میتوانند تأثیر لطیف و در عین حال کل نگری بر بدن داشته باشند.
 
کاربردهای موضعی: روغنهای ماساژ و محصولات مراقبت از پوست از طریق پوست جذب میشوند. ماساژ در منطقهای که روغن قرار دارد میتواند گردش خون را افزایش داده و جذب را افزایش دهد. برخی معتقدند مناطقی که از غدد عرق و فولیکولهای مو غنیتر هستند مانند سر یا کف دست، ممکن است روغنها را به طور مؤثر جذب کنند.
 
روغنهای اساسی هرگز به طور مستقیم روی پوست اعمال نمیشوند. آنها همیشه باید با روغن حامل رقیق شوند. معمولاً چند قطره روغن ضروری به یک اونس روغن حامل اضافه میشود. بیشتر روغنهای حامل روغن بادام شیرین یا روغن زیتون هستند.
 
همیشه قبل از استفاده از یک روغن ضروری جدید، یک آزمایش آلرژی انجام دهید.
 

مزایای آروماتروپی:

آروماتروپی دارای مجموعهای از منافع است:
 
مدیریت درد
بهبود کیفیت خواب
کاهش استرس،  اضطراب
درد مفاصل را تسکین میدهد
درمان سردرد و میگرن
کاهش اثرات جانبی شیمی درمانی
کاهش درد زایمان
مبارزه با باکتری ها، ویروس یا قارچ
بهبود هضم غذا
بهبود مراقبت در منزل و درمان تسکین دهنده
افزایش ایمنی

روغنهای اسانس چه میکنند؟

روغنهای مختلف استفاده های مختلف و اثرات متفاوتی دارند.
 
روغن اسانس ریحان برای هوشیاری و کم کردن برخی از علائم افسردگی استفاده میشود این ممکن است باعث تسکین سردرد و میگرن شود در دوران بارداری باید از آن اجتناب کرد.
 
گفته میشود که روغن اسانس ترنج برای دستگاه ادراری و دستگاه گوارش مفید است. زمانی که با روغن اکالیپتوس ترکیب میشود ممکن است به تسکین مشکلات پوستی از جمله بیماریهایی که ناشی از استرس و ابله مرغان است کمک کند.
 
روغن اسانس فلفل سیاه معمولا برای تحریک گردش خون، درد عضلانی و کوفتگی استفاده میشود. ترکیبی از روغن اسانس زنجبیل، به منظور کاهش درد آرتروز و بهبود انعطاف پذیری مورد استفاده قرار میگیرد.
 
روغن اسانس بابونه میتواند اگزما را درمان کند.
 
روغن اسانس سنبل هندی به عنوان دافع حشرات عمل میکند.
 
روغن اسانس میخک یک مسکن موضعی است که معمولا برای دندان درد به کار میرود. هم چنین به عنوان ضد انقباض و تشنج برای جلوگیری از استفراغ و حالت تهوع و به عنوان ضد نفخ و جلوگیری از گاز در شکم به کار میرود. آن خواص ضد میکروبی، آنتی اکسیدان و ضد قارچی دارد.
 
روغن اسانس اکالیپتوس در طی سرماخوردگی و یا آنفولانزا میتواند به کاهش مجاری هوایی کمک کند. اغلب با نعناع ترکیب میشود بسیاری از مردم به اوکالیپتوس حساسیت دارند، بنابراین باید دقت کنید.
 
روغن اسانس گل شمعدانی را میتوان برای مشکلات پوستی به کار برد تا استرس را کاهش دهید، و به عنوان دافع پشه بکار برد.
 
روغن اسانس یاسمن به عنوان داروی مقوی غرایز جنسی توصیف شده است. در حالی که شواهد علمی کم است، تحقیقات نشان داده اند که بوی یاسمن امواج بتا را افزایش میدهد که به هوشیاری مربوط هستند. به عنوان یک محرک، ممکن است جریان خون در آلت را افزایش دهد.
 
روغن اسانس اسطوخودوس به عنوان یک ضد عفونی کننده برای بریدگیها و سوختگیهای کوچک استفاده میشود و باعث افزایش آرامش و خواب میشود. گفته میشود که این بیماری علائم سردرد و میگرن را کاهش میدهد.
 
روغن اسانس لیمو برای بهبود حالت و کمک به تسکین علایم افسردگی و استرس استفاده میشود.
 
روغن رز ماری ممکن است رشد مو، افزایش حافظه، جلوگیری از اسپاسم ماهیچه و حمایت از سیستمهای گردش خون و عصبی را ترویج کند.
 
روغن اسانس درخت چای گفته میشود که خواص ضد میکروبی، ضد عفونی کنندگی دارد. عموما در شامپو و محصولات مراقبت از پوست به کار میرود تا آکنه، سوختگی و گاز را درمان کند. در دهان مزه میشود، اما هرگز نباید قورت داده شود، چون آن سمی است.
 
گفته میشود که روغن اسانس اویشن به کاهش خستگی، اضطراب و استرس کمک میکند.
 
روغن اسانس بومادران برای درمان علائم سرما خوردگی و آنفولانزا استفاده میشود و به کاهش تورم مفاصل کمک میکند.
 

کاربردهای آروماتراپی  

 
زوال عقل: مطالعات اخیر نشان میدهد روغنهای اسانس بادرنجبویه میتواند موجب آرامش در افراد مبتلا به زوال عقل شود و همچنین ممکن است کیفیت زندگی آنها را بهبود بخشد.
 
عوارض جانبی درمان سرطان: استفاده از آروماتراپی برای بیماران مبتلا به سرطان در طی درمان شیمی تراپی نشان داده است که آن باعث کاهش تهوع و بهبود ضربان قلب و تنفس در این بیماران میشود.
 
آنتی باکتریال: مطالعات روی حیوانات نشان داد که مالیدن روغنهای اسانس بر روی پوست ممکن است یک درمان موثر ضد باکتری باشد.
 
افسردگی: ماساژ درمانی همراه با آروماتراپی میتواند به افسردگی کمک کند تولد نوزاد: اسانسهای خاصی مانند اسطوخدوس و گل رز میتوانند به آرام کردن زنانی که در حال زایمان هستند کمک کنند.
 
یائسگی: نشان داده شده است که استفاده از اسانس گل رز و یاسمن همراه با با ماساژ درمانی علائم یائسگی را کاهش میدهد.
 

خطرات آروماتراپی

اگرچه آروماتراپی دارای عوارض جانبی کمی است، اما عوامل متعددی وجود دارد که باید به خاطر بسپارید:
 
زنانی که در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه و یا سایر سرطانهای حساس به هورمون هستند، باید از روغن اسطوخودوس و روغن درخت چای که دارای اثرات استروژنی هستند، اجتناب کنند.
 
افراد مبتلا به آسم، ممکن است استفاده از روغنهای اسانس برای آنها محرک و باعث حمله شود.
 
زنان باردار در سه ماهه اول بارداری خود باید از روغنهای اسانس اجتناب کنند
 
افراد مبتلا به فشار خون بالا نیز باید از روغنهای اسانس مانند رزماری اجتناب کنند، زیرا این روغن برای آنها باعث تحریک و بالا رفتن فشار خون خواهد شد.
 
روغنهای اسانس باعث تحریک پوست شما میشود، و این دلیل آن است که به شما توصیه میشود تا در هنگام استفاده بر روی پوست، آن را با یک روغن خنثی ترکیب کرده و سپس استفاده کنید.
 
سایر عوارض جانبی نادر میتواند شامل سردرد، زخم پوستی و آسیب به عصب باشد. بدون راهنمایی از طرف مراقب بهداشت و سلامت خود، هرگز این روغنها را نخورده و نیاشامید.
 
با این حال که آروماتراپی نمیتواند بیماریها را درمان کند، اما میتواند در کنار درمان شما قرار گرفته و نشانههای عوارض جانبی درمان را کاهش دهد.

منابع: بیتوته، میزان، نمناک، چطور

گردآوری: آفتاب




لینک کوتاه :
https://kollbe.ir/article/show/14503
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

بیشتر بدانید
بیشتر بدانید
بیشتر بدانید
با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید