امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403

Monday 20 May 2024

سیب‌ پلو کرمانشاهی

1401/07/28
کد خبر : 13728
دسته بندی : غذای های ایرانی و سنتی
تعداد بازدید : 48 نفر

در غرب کشور سیب پلو کرمانشاهی را به روش‌های مختلفی طبخ می‌کنند. سیب پلو کرمانشاهی یکی از انواع پلو به اصطلاح قاطی و مخلوط است که هم با گوشت چرخ‌کرده و هم با مرغ پخته می‌شود و گاهی هم به همراه تن‌ماهی سرو می‌شود. در این مطلب طرز تهیه سیب پلو کرمانشاهی به روش طبخ با گوشت و مرغ را به شما آموزش می‌دهیم.


مواد لازم
    برنج: ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
    سیب زمینی: ۴ عدد متوسط
    شوید خشک: ۴ قاشق غذاخوری
    پیاز داغ: ۳ قاشق غذاخوری
    زردچوبه: یک قاشق مرباخوری
    نمک: به میزان لازم
    گوشت (گوشت قرمز یا گوشت مرغ): به میزان لازم

طرز تهیه
مرحله اول: برای تهیه این پلو خوشمزه و اصیل ابتدا برنج را پس اینکه شستید در آب خیسانده و نمک بزنید و کنار بگذارید تا به مدت حداقل نیم ساعت در آب خیس بخورد. سیب زمینی‌ها را پوست کنده و به صورت مکعب مربع‌های کوچک درآورید. می‌توانید برای اینکه سیب زمینی‌ها سیاه نشوند و با عجله و نگرانی از خشک و سیاه شدن آن‌ها به آشپزی ادامه ندهید، آن‌ها را هم در یک ظرف آب بریزید.
مرحله دوم: مرحله بعدی پرکردن آب در قابلمه برای پخت برنج است. سعی کنید قابلمه‌ای انتخاب کنید که معادل ۵ تا ۶ پیمانه برنج در آن جا بگیرد. پس از جوش آمدن آب در قابلمه، برنج را در آن بریزید و اجازه دهید تا برنج به مدت سه تا چهار دقیقه بجوشد. یک دقیقه مانده تا برنج را آبکش کنید، آب سیب زمینی را خالی کرده و سیب زمینی را به برنج اضافه کنید.
مرحله سوم: بعد از یک دقیقه برنج و سیب زمینی را آبکش کنید. نمک برنج را اندازه کنید و در قابلمه روغن بریزید و برنج را با کفگیر داخل قابلمه بریزید. توجه داشته باشید که زمان ریختن هر کفگیر به داخل قابلمه مقداری شوید روی برنج بپاشید.
کمی زردچوبه و پیاز داغ را که از قبل آماده کرده‌اید هم لابه‌لای برنج همراه با شوید به آن اضافه کنید. حالا می‌توانید زیر شعله قابلمه را کم کرده و بگذارید تا برنج دم بکشد.

کته به‌جای آبکش!
شما می‌توانید این غذا را به صورت کته هم آماده کنید. برای این منظور سیب زمینی نگینی شده را با کمی نمک و زردچوبه تفت می‌دهیم، پس از آن برنج را با شوید، به اندازه یک بند انگشت آب روی آن بر روی شعله قرار داده و درب قابلمه را می‌گذاریم.
پس از تبخیر شدن آب برنج، سیب زمینی نگینی شده را به آن اضافه کرده و در قابلمه را می‌گذاریم تا برنج ما دم کشیده و آماده سرو شود.

طرز تهیه سیب پلو با مرغ
برای تهیه و سرو سیب پلو با مرغ، تکه‌های مرغ را با روغن محلی یا کره و زعفران سرخ کرده تا مرغ‌ها تقریبا به رنگ طلایی درآیند. بعد از این مرحله یک عدد پیاز متوسط را رنده کرده و کمی نمک و فلفل با مقداری کمی آب به آن اضافه می‌کنیم.
شعله گاز را متوسط می‌کنیم تا مرغ آرام آرام بپزد. بعد از بیست دقیقه به آن یک قاشق آبلیمو و کمی زعفران اضافه می‌کنیم. حالا مرغ ما آماده است تا در دیس غذا کنار سیب پلو قرار بگیرد.

سیب پلو با گوشت
ابتدا یک عدد پیاز متوسط را رنده کرده و در روغن تفت می‌دهیم تا رنگ آن طلایی شود، در مرحله بعد معادل ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرم گوشت چرخ کرده را به همراه نمک و زردچوبه به پیاز اضافه می‌کنیم، گوشت چرخ‌کرده را تفت داده تا رنگش تغییر کند، سپس رب گوجه‌فرنگی را به آن افزوده و مخلوط می‌کنیم.
حالا گوشت چرخ کرده ما آماده است. می‌توانیم گوشت چرخ کرده به همراه شوید لابه‌لای برنج ریخته و بگذاریم تا برنج دم بکشد و یا اینکه جداگانه در تزیین کنار برنج از آن استفاده کنیم.

سیب پلو با تن ماهی یا خرما و کشمش
سیب پلو کرمانشاهی از غذا‌های سنتی کرمانشاه است که به دلیل خوشمزگی و طعم شگفت‌انگیز شوید گاهی حتی بدون گوشت و با کشمش، پیازداغ، خرما هم سرو می‌شود. برخی علاوه بر شوید از سبزی شنبلیله هم استفاده می‌کنند. حتی برخی به جای گوشت قرمز و یا مرغ، این غذا را با تن ماهی و سالاد شیرازی هم سرو می‌کنند.

مجله افق‌ کوروش


لینک کوتاه :
https://kollbe.ir/article/show/13728
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

بیشتر بدانید
بیشتر بدانید
بیشتر بدانید
با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید