امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403

Sunday 19 May 2024

سیستم های تصفیه آب صنعتی

1402/09/06
کد خبر : 2408359
دسته بندی : رپورتاژ
تعداد بازدید : 206 نفر

 
سیستم های تصفیه آب صنعتی در صنایع مختلف در جهان از پرکاربردترین روش های تصفیه آب صنعتی به شمار می روند. از آن جایی که آب به عنوان ماده خام در صنایع مختلف شناخته می شود، اهمیت استفاده از دستگاه های تصفیه آب صنعتی برای تصفیه و بازیابی آب صد چندان می شود. در ادامه این مقاله از سایت آبین abin همراه ما باشید.
در صنعت آب برای مصارف گوناگون کاربرد دارد و کیفیت های متفاوتی از آب مورد نیاز است. مانند: تولید مواد غذایی ، داروسازی ، خنک کاری ، تولید آب آشامیدنی ، نساجی ، رنگ سازی ، شرب طیور و ... همچنین کیفیت آب خام موجود و میزان مصرف آن در هر واحد صنعتی متفاوت است و ممکن است منبع تامین آب از چاه ، دریا ، رودخانه و ... باشد

این سه مورد از ارکان اصلی طراحی و ساخت یک دستگاه تصفیه آب است و به دلیل متغییر بودن آنها در واحدهای صنعتی، دستگاه های آماده که با پارامترهای از قبل تعریف شده ساخته شده اند همیشه جوابگو نبوده و نیاز است با توجه با شرایط موجود دستگاهی مختص هر واحد صنعتی طراحی و مونتاژ شود.
معرفی مدل های متنوع در بازار:
دستگاههای تصفیه آب موجود در بازار دارای عملکردهای متفاوتی هستند از آنجا که این سیستم ها دارای اشکال و روش تصفیه متفاوتی با همدیگر دارند ما در اینجا به تشریح هر کدام از آنها می‌پردازیم:
1.     اسمز معکوس که در این روش از حداقل 5 و حداکثر 9 فیلتر تشکیل شده اند.
2.     فیلتراسیون که تعداد مشخصی فیلتر نمی‌توان برای آن در نظر گرفت ( معمولا بین 3 الی 5 فیلتر ).
3.    رزین و تبادل یونی که از این برای حذف کلسیم و منیزیم در آب استفاده می‌شود و بیشتر برای صنایع جهت جلوگیری از ایجاد لکه بر روی سطوح استفاده می‌شود و جنبه آشامیدن ندارد.
‌د    اولترافیلتر یا اشعه فرابنفش UV فقط برای میکروب زدایی آب استفاده می شود و سختی را کاهش نمی‌دهد.
5.    تصفیه فیزیکی آب شامل استفاده از سیلیس ” شن ” با دانه بندی های مختلف که برای نرم کردن آب و حذف گل و لای بیشتر برای آبهای رودخانه ای و چاه ها استفاده می‌شود.
بیشتر : جهت خرید آنتی اسکالانت آبین به آدرس اینترنتی https://www.abin.ir/products/chemical-products/%D8%A2%D9%86%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%86%D8%AA/ مراجعه فرمایید.

تصفیه آب دیگ بخار و بویلرها

اصلی ترین سیالی که در بویلرها و دیگ های بخار استفاده می شود آب است. کیفیت آب استفاده شده در این دستگاه ها در بهره وری و طول عمر آنها تاثیر مستقیم دارد. در دیگ بخار و بویلرها به دلیل حرارت، مقداری زیاد از رسوبات املاح موجود در آب بر دیواره دیگ بخار و هم چنین لوله ها تشکیل می شود. علائمی که به دلیل استفاده از آب تصفیه نشده در بویلرها اتفاق می افتند شامل: داغ شدن بیش از اندازه بدنه بویلرها، تولید آب و بخار بی کیفیت، نرسیدن به دمای مد نظر، افت جریان و راندمان دستگاه می باشد. در واقع باید گفت آب دشمن پنهان دستگاه های مولد بخار است. علت رسوب گذاری در دیگ بخار وجود 3 عنصر کلسیم، منیزیم و سیلیکا در آب و واکنش و ترکیب آن با فلز داخل بویلر است. این سه عنصر با فلز واکنش داده و لایه سختی از رسوب را داخل دیگ بخار و بویلر تشکیل می دهند که موجب کاهش انتقال حرارت شده و بازدهی بویلر و دیگ بخار را پایین می آورد.
بهترین راه حل برای حذف املاح و رسوبات در دیگ های بخار و بویلرها استفاده از دستگاه های تصفیه آب صنعتی RO است که کلیه املاح و رسوبات را از آب حذف کرده و آبی صد در صد خالص را فراهم می کند. با حذف املاح آب از رسوب و خوردگی در این دستگاه ها و لوله های آنها جلوگیری می شود.

اهداف تصفیه آب بویلرها

جلوگیری از تشکیل رسوب بر روی سطح داخلی بویلر که باعث خوردگی فلز و اتلاف حرارت می شود.
- جلوگیری از خوردگی توسط اکسیژن
- جلوگیری از کاهش PH آب بویلر به زیر عدد 9 که باعث ایجاد خوردگی می شود.
- جلوگیری از آلوده شدن بخار

مشخصات کیفیت آب بویلرها

مشخصات دقیق پارامترهای مرتبط با کیفیت آب بویلر، به عوامل مختلفی مانند فشار کاری و نوع استفاده از بویلر بستگی دارد. اما به صورت کلی در بویلرهای فشار پائین برای جلوگیری از خوردگی و رسوب ‍گذاری، مقادیر مجاز برای پارامترهای مختلف آب ورودی شامل موارد زیر می باشد:
• سختی کل (TH): حداکثر 1 ppm
• میزان قلیائی بودن: حداکثر 600 ppm
• سیلیس: حداکثر 150 ppm
• آهن: حداکثر: 0.1 ppm
• PH: بین 8.5 تا 10.5
• TDS: حداکثر 2000 تا 2500 ppm

ممبران های اسمز معکوس (RO)
 

ممبران های اسمز معکوس RO، قدرتمندترین ممبران ها برای تصفیه آب می باشند. این ممبران ها تقریبا می توانند کل مواد معدنی محلول در آب را حذف کنند. هم چنین ممبران های RO قادر به حذف فلزات سنگین، مواد آلی، انگل ها، باکتری ها و ویروس های موجود درآب نیز هستند. برای به حداکثر رساندن اثر بخشی عملکرد اسمز معکوس، این روش همزمان با چند روش تصفیه دیگر ترکیب می شود.
بازدهی یک فیلتر ممبران RO به فشار و دمای آب ورودی بستگی دارد. غشای نیمه تراوای اسمز معکوس در فشار 65 PSI و دمای 77 درجه فارنهایت تست می شود. هر تغییری در هر یک از این دو پارامتر، هر اندازه هم کم باشد، باعث تغییر در عملکرد غشاء می شود.
ممبران های RO با توجه به نوع و شرکت سازنده دارای محدودیت های عملیاتی مختلفی می باشند. برای آگاهی از این محدودیت ها می توانید به کاتالوگ یا دیتا شیت ارائه شده از طرف شرکت سازنده مراجعه کنید. در هر صورت برخی از محدودیت های عمومی وجود دارند که برای همه ممبران ها یکسان می باشند. برخی از این موارد در زیر آمده است:
1- محدودیت دما و PH آب ورودی
ممبران ها قادر به تصفیه آب ورودی با حداکثر دمای 45 درجه سانتی گراد می باشند. PH نیز یکی دیگر از پارامترهای مهم تاثیرگذار بر عملکرد و کیفیت فیلتراسیون ممبران ها می باشد؛ محدوده PH مناسب برای ممبران ها بین 2 تا 12 است.
2- کلر
کلر به عنوان پیش تصفیه اسمز معکوس به آب ورودی به دستگاه های تصفیه آب صنعتی اضافه می شود. لایه ای از ممبران RO که باعث جذب و حذف آلاینده های آب می شود، از جنس پلی آمید ساخته شده است و در برابر حضور کلر در آب بسیار آسیب پذیر است. حد مجاز کلر آزاد برای ممبران، کمتر از 0.1 میلی گرم در لیتر می باشد، میزان کلر بیش از این مقدار باعث تخریب غشای لایه پلی آمیدی و از بین رفتن کامل ممبران خواهد شد.


لینک کوتاه :
https://kollbe.ir/article/show/2408359
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

بیشتر بدانید
بیشتر بدانید
بیشتر بدانید
با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید