امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403

Monday 20 May 2024

شیرین‌پلو قزوینی

1401/07/28
کد خبر : 13971
دسته بندی : غذای های ایرانی و سنتی
تعداد بازدید : 33 نفر

مواد لازم برای شش نفر

    برنج: ۴ پیمانه
    پیاز: ۳ عدد
    روغن: به مقدار لازم
    گوشت: ۶۰۰ گرم
    نمک و فلفل: به مقدار لازم
    زردچوبه: یک قاشق چای‌خوری
    زعفران: یک قاشق چای‌خوری
    زرشک: ۵۰ گرم
    خلال بادام: ۱۵۰ گرم
    خلال پسته: ۱۵۰ گرم
    خلال نارنج: ۱۵۰ گرم
    مخلوط شکر و آب: یک پیمانه
    گلاب: ۲ قاشق غذاخوری
    کره: به مقدار لازم

طرز تهیه

برنج را از دو تا سه ساعت قبل در آب و کمی نمک خیس کنید. سپس آب آن را خالی کنید و برنج را در یک قابلمه آب جوش بریزید. برنج را برای هفت تا ۱۰ دقیقه روی حرارت متوسط رو به زیاد گاز بجوشانید تا مغز دانه‌های آن نرم شوند. سپس برنج را آبکش کنید. مقداری روغن در یک تابه گود بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس پیاز‌های خرد شده را در تابه بریزید و تفت دهید تا کمی سبک و شیشه‌ای شوند. در ادامه زردچوبه را در تابه بریزید و تفت دادن را برای یک دقیقه دیگر ادامه دهید تا بوی ادویه دربیاید.

تکه‌های گوشت را به پیاز سرخ شده بیفزایید و آن‌ها را با هم تفت دهید تا گوشت، تغییر رنگ دهد. سپس فلفل و ادویه دلخواه خود را در تابه بریزید و مواد را با هم تفت دهید. حدود دو پیمانه آب جوش در تابه بریزید و درب آن را ببندید تا گوشت، روی حرارت ملایم گاز بپزد. پس از پخت کامل گوشت، نمک و نصف قاشق چای‌خوری زعفران را در تابه بریزید و اجازه دهید تا آب گوشت، کاملا کشیده شود.

خلال بادام و پسته را از قبل بشویید و در گلاب خیس کنید. دو قاشق سوپ‌خوری روغن را در یک تابه دیگر بریزید و زرشک‌ها را روی حرارت ملایم گاز، کمی تفت دهید. سپس خلال بادام و پسته از قبل شسته شده را به زرشک‌ها بیفزایید و آن‌ها را برای ۳۰ ثانیه تفت دهید. خلال پرتقال یا نارنج تلخی گرفته را نیز به‌همراه زعفران به زرشک بیفزایید و آن‌ها را پس از یک دقیقه از روی حرارت بردارید. نصف مخلوط زرشک را به گوشت‌ها بیفزایید و بقیه آن را برای تزئین کنار بگذارید.

ته‌دیگ مورد نظر خود را در یک قابلمه بچینید و برنج آبکش کرده و مخلوط گوشت و زرشک را به‌صورت لایه لایه در قابلمه بریزید تا مواد تمام شوند. یک پیمانه شهد را روی برنج بریزید، درب قابلمه را با دم‌کنی ببندید و اجازه دهید تا شیرین پلو دم بکشد. این پلوی خوشمزه را در دیس بکشید و روی آن را با کره آب کرده و بقیه مخلوط زرشک و خلال‌ها تزئین کنید.

نکات مهم

شما می‌توانید شیرین پلو را با مرغ نیز درست کنید.

برخی افراد، خلال‌ها را در شهد می‌جوشانند تا کاملا شیرین شوند. سپس آن‌ها را در شیرین پلو می‌ریزند.

منبع: برترین ها

برچسب ها :
# شیرین‌ پلو

لینک کوتاه :
https://kollbe.ir/article/show/13971
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

بیشتر بدانید
بیشتر بدانید
بیشتر بدانید
با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید