امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403

Monday 20 May 2024

فرنی، دسر اصیل ایرانی

1401/07/28
کد خبر : 13841
دسته بندی : انواع سالاد و دسر وسس
تعداد بازدید : 30 نفر

این دسر با شیر جوشیده، شکر و آرد برنج تهیه می‌شود. هرچند که روش‌ها و مواد اولیه متفاوت‌تری نیز برای تهیه فرنی به کار گرفته می‌شوند. بلغور گندم، ارزن، نشاسته، آرد رشته فرنگی یا ذرت شیرین، دیگر موادی هستند که می‌توان برای تهیه فرنی از آن‌ها استفاده کرد. تهیه فرنی بسیار ساده و سریع است. تنها کافی است با سلیقه و ذائقه خود، آن را طعم‌دار کنید.

مواد لازم و طرز تهیه فرنی


    شیر:‌ ۴ لیوان
    آرد برنج: ۴ قاشق غذاخوری
    شکر: ۴ قاشق غذاخوری
    آب: نصف استکان
    گلاب: نصف استکان
    پودر هل: نصف قاشق چای‌خوری
    زعفران دم‌کرده: ۱ قاشق مرباخوری
    دارچین، خلال پسته یا بادام

شیر سرد را در قابلمه‌ای مناسب بریزید. آرد برنج، آب، پودر هل و شکر را به آن اضافه کنید. ترکیب را به خوبی هم بزنید تا در شیر حل شوند. قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید. در حین گرم شدن، مرتباً هم بزنید تا محلولی غلیظ به دست آید. مراقب گلوله شدن آرد برنج باشید. بعد از غلیظ شدن فرنی، گلاب را به آن اضافه کنید. مجدداً مخلوط را هم بزنید تا غلیظ و باقوام شود.

زمانی که ترکیب، حالتی میانه به خود گرفت، قابلمه را از روی حرارت بردارید. این مرحله نیاز به اندکی تجربه دارد تا بدانید چه موقع زمان مناسبی برای برداشتن آن از روی حرارت است. فرنی را درون ظرفی که می‌خواهید سرو کنید بریزید. دم‌کرده زعفران را روی فرنیِ سرد شده بریزید. می‌توانید از دارچین، خلال پسته یا بادام برای تزئین استفاده کنید. همچنین که سرو فرنی با شیره انگور یا خرما نیز می‌تواند بسیار لذیذ باشد.

منبع: ایرنازندگی

برچسب ها :
# فرنی

لینک کوتاه :
https://kollbe.ir/article/show/13841
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

بیشتر بدانید
بیشتر بدانید
بیشتر بدانید
با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید