امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403

Monday 20 May 2024

قیمه نثار، غذای خوشمزه قزوین

1401/07/28
کد خبر : 13970
دسته بندی : غذای های ایرانی و سنتی
تعداد بازدید : 32 نفر

این غذای خوشمزه برخلاف نام آن، شباهت بسیاری به خورش قیمه سنتی ندارد و در تهیه آن از لپه یا حبوبات دیگری استفاده نمی‌شود. قیمه نثار، بیشتر شبیه به مرصع پلو و آجیل پلو است و مجلسی‌ترین غذای استان قزوین به شمار می‌آید.

مواد لازم برای شش نفر
    گوشت: ۳۰ تکه خورشتی
    پیاز داغ: ۴ قاشق غذاخوری
    رب گوجه: ۳ قاشق غذاخوری
    پیاز: ۲ عدد
    برنج: ۶ پیمانه
    خلال بادام: ۴ قاشق غذاخوری
    خلال پسته: ۴ قاشق غذاخوری
    خلال پوست پرتقال یا نارنج: ۲ قاشق غذاخوری
    زرشک: ۲ قاشق غذاخوری
    پودر دارچین: یک قاشق غذاخوری
    پودر هل: یک قاشق غذاخوری
    ادویه مخصوص قیمه نثار: یک قاشق چای‌خوری
    گلاب: یک فنجان
    زعفران: ۴ قاشق غذاخوری
    شکر: یک قاشق غذاخوری
    زردچوبه، فلفل سیاه و نمک: به مقدار لازم
    روغن مایع: به مقدار لازم
    کره: ۵۰ گرم
    آب: ۴ پیمانه

مواد لازم برای ادویه مخصوص
    پودر گل سرخ: ۴ قاشق غذاخوری
    پودر دارچین: یک قاشق غذاخوری
    زیره سیاه: یک قاشق غذاخوری
    پودر زنجبیل: یک قاشق غذاخوری
    هل سبز: ۲ عدد
    میخک: ۲ عدد
    جوز هندی: نصف یک عدد
    سبزی خوردن: برای سرو

طرز تهیه ادویه مخصوص
تمام مواد لازم برای ادویه مخصوص را با هم آسیاب کنید و سپس در یک ماهیتابه به‌مدت یک دقیقه روی شعله ملایم تفت دهید. ماهیتابه را از روی گاز بردارید و اجازه دهید تا سرد شود. ادویه را در یک شیشه دربسته بریزید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

طرز تهیه
مقداری روغن را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا روغن داغ شود. سپس پیاز‌های خردشده را در آن بریزید و تفت دهید تا نرم و طلایی شوند. تکه‌های گوشت را به پیاز‌ها اضافه کنید و کمی تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند و بوی زهم آن از بین برود. رب گوجه فرنگی را به گوشت اضافه کنید و کاملا با گوشت‌ها مخلوط کنید تا بوی خامی رب از بین برود، رنگ رب تغییر کند و خوش‌رنگ‌تر شود.

ادویه‌جات را در این مرحله به گوشت‌های تفت‌داده شده اضافه کنید و به‌مدت ۲۰ ثانیه تفت دهید تا بوی ادویه‌جات دربیاید. سپس به‌اندازه نصف قابلمه آب جوش بریزید تا روی گوشت‌ها را بپوشاند. شعله گاز را زیاد کنید تا آب به جوش بیاید. سپس شعله را کم کنید، درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید تا گوشت‌ها برای ۲ ساعت بپزند. پس از ۲ ساعت، پیازداغ را به آن بیفزایید.

خلال پسته و بادام را در یک فنجان گلاب به‌مدت ۱۵ دقیقه خیس کنید. برای آماده کردن خلال پوست پرتقال، ابتدا پوست پرتقال تازه را بشویید و به‌صورت خلال نازک برش بزنید. برای گرفتن تلخی پوست پرتقال آن را ۳ بار در آب جوش قرار دهید تا چند جوش بزند و سپس آبکش کنید.

زرشک‌های شسته شده را با ۵۰ گرم کره و یک قاشق غذاخوری شکر در یک ماهیتابه تفت دهید. سپس خلال بادام، پسته و پرتقال را به زرشک‌ها بیفزایید. پس از اینکه خلال‌ها با زرشک کمی تفت خوردند، یک قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده در ماهیتابه بریزید و اجازه دهید تا آب مواد کشیده شود. سپس گاز را خاموش کنید و خلال‌ها را کنار بگذارید.

در همین حین، برنج را در یک قابلمه آب جوش بریزید و پس از چند دقیقه آبکش کنید. توجه کنید که دانه‌های برنج در حین آبکش کردن، باید زیر دندان له شوند. سپس برنج را با بقیه زعفران دم‌کرده دم کنید.

نصف مقدار برنج دم شده را در دیس بکشید و خورش را روی آن بریزید. سپس یک لایه دیگر برنج و خورش را روی لایه‌های قبلی بریزید. مقداری برنج را با خلال‌ها مخلوط کنید و به‌عنوان لایه آخر روی قیمه نثار بریزید و در کنار سبزی خوردن سرو کنید.

نکات مهم
قیمه نثار غذای نسبتا خشکی است، پس در اضافه کردن آب دقت کنید و آب را به‌اندازه‌ای بریزید که در قابلمه، یک بند انگشت بالاتر از گوشت قرار بگیرد.

از زرشک تازه استفاده کنید و به‌محض حل شدن دانه‌های شکر، زرشک را از روی گاز بردارید.

از زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید، زیرا هر چقدر زعفران را با آب بیشتری دم کنید، کم‌رنگ‌تر می‌شود و مجبور می‌شوید برای به دست آوردن رنگ دلخواهتان از زعفران بیشتری استفاده کنید. در ضمن، آب زیاد باعث وا رفتن و شفته شدن برنج می‌شود.

منبع: برترین ها

برچسب ها :
# قیمه نثار

لینک کوتاه :
https://kollbe.ir/article/show/13970
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

بیشتر بدانید
بیشتر بدانید
بیشتر بدانید
با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید