امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403

Monday 20 May 2024

کشک سالاری

1401/07/28
کد خبر : 13998
دسته بندی : غذای های ایرانی و سنتی
تعداد بازدید : 29 نفر

طرز تهیه این غذا کمی مشکل و زمان‌بر است؛ اما مطمئن باشید که طعم نهایی این غذا ارزش زحمتی که می‌کشید را خواهد داشت. آرد، ماست، زردچوبه، سیاه دانه، سیر، روغن، نمک، زعفران، گردو، فلفل سیاه، دارچین، آب، گوشت خورشتی وپیاز از مواد تشکیل‌دهنده این غذا هستند که معمولا به‌صورت تیلیت یا با نان مصرف می‌شود.

مواد لازم برای چهار نفر
    آرد: ۳ پیمانه
    ماست: یک پیمانه
    زردچوبه: یک قاشق چای‌خوری
    سیاه دانه: ۲ قاشق چای‌خوری
    سیر: ۲ حبه
    روغن: ۲ قاشق سوپ‌خوری
    خمیر: ۲ قاشق سوپ‌خوری
    نمک، فلفل سیاه و دارچین: به مقدار لازمپ
    زعفران: نصف قاشق چای‌خوری
    گردو: ۶ عدد
    آب: به مقدار لازم
    گوشت خورشتی: ۳۰۰ گرم
    پیاز: یک عدد
    لپه: نصف پیمانه
    روغن: ۲ قاشق سوپ‌خوری
    نمک: به مقدار لازم
    زعفران: نصف قاشق چای‌خوری زعفران سابیده

طرز تهیه
برای تهیه خمیر، ماست را در یک کاسه بزرگ بریزید و زردچوبه و سیاه دانه را به آن اضافه کنید و هم بزنید. سپس آرد را کم کم در کاسه بریزید و مواد را مخلوط کنید تا خمیری به دست بیاورید که به دست نچسبد. روی خمیر را بپوشانید و اجازه دهید تا در دمای اتاق برای دو ساعت استراحت کند. خمیر را پس از گذشت این زمان به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و روی یک پارچه تمیز بچینید. خمیر باید برای دو روز، زیر نور آفتاب و در هوای خشک قرار بگیرد. پس از این مدن زمان، خمیر را با دست به‌شکل پودر دربیاورید و صبر کنید تا پودر هم کاملا خشک شود. پودر خمیر را پس از خشک شدن کامل، آسیاب کنید تا آرد کشک سالاری به دست آید.
برای تهیه گوشت قورمه، گوشت خورشتی را با دو لیوان آب در قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا آب به جوش آید. سپس کف روی گوشت را با قاشق جمع کنید و دور بریزید. در ادامه یک عدد پیاز درسته، لپه از قبل خیس شده و روغن را در قابلمه بریزید و صبر کنید تا گوشت و لپه روی حرارت ملایم گاز به‌آرامی بپزند. در نهایت، پس از پخت گوشت و لپه، زعفران سابیده را با یک قاشق غذاخوری آب جوش مخلوط کنید و به‌همراه نمک در قابلمه بریزید.
برای آماده‌سازی کشک سالاری، سیر رنده شده را در کمی روغن در یک قابلمه تفت دهید تا طلایی شود. سپس یک چهارم پیمانه آب جوش روی آن بریزید و صبر کنید تا سیر بپزد و آب هم تبخیر شود. در ادامه آرد آماده شده را به سیر داغ بیفزایید و آن‌ها را با هم تفت دهید. نمک، گوشت قورمه پخته شده، لپه، زعفران، گردوی پودر شده و آب را نیز در قابلمه بریزید و اجازه دهید تا این مخلوط بجوشد و غلیظ شود. در هنگام سرو، روی کشک سالاری دارچین و فلفل سیاه بریزید.

نکات مهم
اگر از گوشت برای تهیه کشک سالاری استفاده نمی‌کنید، در پایان یک عدد تخم‌مرغ هم‌زده را در غذا بریزید و آن را پس از چند دقیقه سرو کنید.
اگر تهیه آرد برای شما مشکل است، از آرد معمولی استفاده کنید. در این صورت بهتر است کشک سالاری را با کمی آبغوره سرو کنید.

منبع: برترین ها

برچسب ها :
# کشک سالاری

لینک کوتاه :
https://kollbe.ir/article/show/13998
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

بیشتر بدانید
بیشتر بدانید
بیشتر بدانید
با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید